Pora zadać sobie bardzo filozoficzne pytanie: Czy Google wie o nas wszystko? I pora odpowiedzieć jeszcze bardziej filozoficznie: To zależy!
A od kogo? od nas samych.
My jako internauci oraz my jako właściciele witryn internetowych w pełni „kontrolujemy” to, na co się zgadzamy i kiedy. Z kim dzielimy się danymi i na jakich zasadach! Często jednak robimy to dość nieświadomie.
Użytkownicy Internetu od wielu lat ukochali sobie multi-screening w poruszaniu się po sieci. Gwoździem do trumny GA3 okazało się podążanie i rozpoznawanie użytkowników korzystających jednocześnie z kilku urządzeń i platform.
Do tego celu Google Analytics 4 używa 3 różnych typów identyfikatorów, dzięki którym łączy dane w jedną spójną ścieżkę użytkownika na różnych urządzeniach.
Opcje tożsamości raportowania
- Google Signals
- User-ID
- Device-ID
Aby mieć możliwość korzystać z opcji „Mieszanej” muszą być spełnione poniższe warunki:
- użytkownicy muszą być zalogowani do swoich kont Google na różnych urządzeniach
- użytkownicy muszą udzielić zgody na powiązanie ich aktywności z personalizacją działań marketingowych – Consent Mode się kłania.
- witryna musi rejestrować odpowiednio dużą aktywność pochodzącą od zalogowanych użytkowników do własnego CRM’a.
Jeśli któraś z opcji jest nieaktywna to znaczy, że któryś z w/w warunków nie jest spełniony.
Po co nam Google Signals?
Ano po to, by mieć:
- bardziej wiarygodne dane o liczbie użytkowników
- jak najdokładniejszą atrybucję konwersji
- dostęp do danych demograficznych dotyczących: płci, lokalizacji, języka czy zainteresowań
- możliwość tworzenia grup odbiorców na potrzeby Google Adwords
Atrybucji konwersji i 3 rodzaje modeli atrybucji
- Atrybucja oparta na danych
- Modele oparte na regułach obejmujące wiele kanałów, w tym:
- Last click
- First click
- Linear
- Position-based
- Time decay
- Model preferujący interakcje w Google Ads
Rekomendowany model to ten oparty o dane z Twojego konta Google Analytics do obliczania rzeczywistego udziału w każdej interakcji, która była kliknięciem.
Jest jedno ale:
dane trzeba najpierw zebrać i trzymać wystarczająco długo. Jak długo? To zależy!
Do konwersji może dojść kilka minut lub kilka tygodni po interakcji użytkownika. Znając specyfikę swego biznesu masz wiedzę o tym jak długo użytkownicy potrafią zwlekać z konwersją w serwisie!
GA4 daje nam tu lekką swobodę, dzięki czemu możemy dostosować okres ważności do własnych potrzeb. Czasem to co Zalecane nie jest najlepsze!
Analytics Fridays. Odcinek 6 – 3 tożsamości raportowania w GA4
Obejrzyj wideo:
- wkrótce.
Seria: Konfiguracja GA4
- Zarządzanie dostępem do usługi GA4
- Kto i co determinuje wybór ustawień GA4
- 3 etapy zbierania danych w GA4
- 3 tożsamości raportowania w GA4