Równie ważne co struktura pomiarowa, jest organizacja konta Google Analytics, a to jak wiadomo wraz z pojawieniem się GA4 trochę różni się od GA3.
W Universal Analytics mieliśmy oczywistą strukturę:
- Konta – punkt dostępu do Analytics. Z tego miejsca, możemy zarządzać użytkownikami, nadawać dostępy, tworzyć usługi, widoki, etc,
- Usługi – to przestrzeń, na której zamierzamy zbierać dane, np. witryna, aplikacja mobilna lub urządzenie,
- Widoku – centrum raportów i zdefiniowanych zbiorów danych usługi. Za pomocą filtrów wydzielamy odpowiedni zakres danych, który w danym Widoku ma być analizowany.
W GA4 już tak łatwo nie ma! Z jednej strony, straciliśmy możliwość tworzenia widoków, z drugiej strony, zyskaliśmy możliwość śledzenia ruchu w aplikacjach. Jak się w tym wszystkim połapać?
Na spokojnie. Kartka, długopis i zaczynamy tworzyć strukturę. Nie zaczynaj tworzyć jej od razu w GA, nie chcesz chyba robić bałaganu na samym początku przygody z GA4?
GA4 może być wykorzystywane na kilka sposobów. Najczęstsze z nich to:
- zbieranie danych wyłącznie z witryny internetowej (ga4web)
- zbieranie danych wyłącznie z aplikacji np. iOS, Android (ga4app)
- zbieranie danych z obu źródeł jednocześnie (ga4app+web)
Pamiętaj! Nie musisz mieć aplikacji by zacząć korzystać z GA4.
Aby skonfigurować śledzenie pod własne potrzeby, nie kopiuj rozwiązań z sieci.
Nie trzymaj się również twardo podziału z GA3 (tu nie ma widoków). Zatem wyjdźmy znów od struktury:
- Konta – niezmiennie, to punkt dostępu do całej analityki. Możesz tworzyć wiele usług w obrębie 1 podmiotu prawnego,
- Usługi – to zbiornik Twoich danych spływających z witryny lub/i aplikacji. Na tym poziomie GA4 przetwarza dane i łączy się z zewnętrznymi usługami typu: GAds , GSC,
- Strumienie – poziom źródła danych z witryny lub/i aplikacji, które są przechowywane w Usłudze GA4 (pamiętaj, że 1 Projekt w Firebase = 1 Usługa w GA4),
- Kolekcje raportów – przestrzeń w Bibliotece raportów na poziomie Usługi. W specyficznych warunkach możemy traktować je jako „Widoki” raportowe analogicznie jak w GA3.
Najprostsza struktura GA zakłada: 1 konto Google Analytics, 1 usługa GA4 oraz 1-3 strumienie danych. Jednak życie żadnej organizacji nie jest takie proste.
Zanim zaczniesz projektować organizację struktury GA4, odpowiedz sobie na poniższe pytania:
- czy posiadamy oddzielne marki lub odziały firm w różnych regionach?
- czy potrzebujemy mieć zbiorczy silos danych dotyczący całego biznesu?
- czy mamy niezależne zespoły projektowe, czy mogą korzystać z współdzielonych danych?
- czy mamy jednolity profil klienta, czy ofertę dostosowaną do różnych targetów?
Analytics Fridays. Odcinek 8 – 4 poziomy organizacji struktury GA4
Obejrzyj wideo:
- wkrótce.
Seria: Planowanie wdrożenia GA4
- Wdrożenie GA4 wg metodologii MoSCow
- 2 niezbędne integracje z GA4
- 4 poziomy organizacji struktury GA4
- 3 kroki do dobrego Planu Pomiarowego GA4