Google Search Console to jedno z tych narzędzi, które pozwala spojrzeć przekrojowo na ruch kierowany z wyników organicznych wprost do naszej witryny. Jeśli jeszcze o nim nie słyszałeś to zacznę od tego, że Search Console jest to darmowe narzędzie, oparte o wyniki wyszukiwania Google niezależnie od przeglądarki.
Oczywiście, jeśli interesują Cię dane z innych wyszukiwarek, jak Bing czy Yandex to również i one mają swoje odpowiedniki:
Jest kilka potrzeb, które Google Search Console jest w stanie zaspokoić od ręki. Aby je w sobie odkryć wystarczy odpowiedzieć na te pytania twierdząco:
- Czy masz stronę internetową i chcesz, aby była ona w indeksie Google ?
- Czy chcesz sprowadzić na swoją stronę ruch organiczny, który nie będzie tylko statystyką?
- Czy zależy Ci na wysokich rankingach Twojej strony w wyszukiwarce Google?
Jeśli przynajmniej raz odpowiedź brzmiała: TAK, jesteś we właściwym miejscu. Za chwilę Google Search Console nie będzie miało przed Tobą tajemnic. Dowiesz się jak zweryfikować usługę, poznasz podstawowe raporty oraz ustawienia. Na koniec będziesz świadomym użytkownikiem, który wie jak monitorować ruch z wyszukiwarki, jak rozwiązywać problemy z błędami i ostrzeżeniami oraz w jaki sposób pomóc użytkownikom w znalezieniu Twojej witryny.
Jeśli chcesz sprawić, by Twoja witryna wyróżniała się w wynikach wyszukiwania Google, Search Console jest w stanie Ci w tym pomóc. Gotowy na pierwszy krok ? Zaczynamy.
Wprowadzenie do GSC
Zanim dowiesz się jednak jak zdobywać szczyty wyników organicznych, najpierw musimy popracować u podstaw.
Search Console to darmowe narzędzie od Google, które pomaga:
- właścicielom witryn,
- specjalistom SEO
- deweloperom
zrozumieć, jak ich serwisy radzą sobie w wyszukiwarce Google i co mogą zrobić, aby poprawić wygląd SERP’ów i odpowiednio zareagować na wyszukiwania, aby przynieść więcej odpowiedniego ruchu do swoich witryn.
Search Console nie jest czymś niezbędnym, co w magiczny sposób spowoduje że Twoja witryna pojawi się w organicznych wynikach wyszukiwania, ale na pewno pomoże Ci monitorować i optymalizować sposób, w jaki Google crawluje, indeksuje i serwuje Twoją witrynę użytkownikom w wyszukiwarce.
Jeśli nie jesteś zaznajomiony z pojęciami crawlowania, indeksowania i obsługi, powinieneś przeczytać dokumentację -> Jak działa wyszukiwarka Google.
Teraz przyjrzyj się liście poniżej, oto kilka rzeczy, które możesz zrobić samodzielnie w Search Console:
- dowiedzieć się, jak Google indeksuje, crawluje i odkrywa zasoby,
- naprawić błędy, które Google znajdzie podczas indeksowania,
- przesyłać zaktualizowane treści do indeksu Google,
- a także monitorować trendy wyników wyszukiwania według zapytań, krajów, stron i nie tylko.
Pewnie zastanawiasz się, jak powinieneś używać Search Console lub jakie informacje są dla Ciebie najbardziej istotne.
Oto kilka pomysłów na to w jaki sposób zabrać się do efektywnego korzystania z Google Search Console
- Jeśli jesteś właścicielem małej strony internetowej i jesteś odpowiedzialny za jej utrzymanie, ale nie jest to Twoje główne zajęcie, powinieneś zacząć od prostych rzeczy.
Sprawdź swój ruch w wyszukiwarce w raporcie wydajności i spróbuj zrozumieć, które zapytania, strony i kraje napędzają większość ruchu.
- Jeśli jesteś odpowiedzialny za budowę lub utrzymanie dużej witryny, powinieneś wejść do Search Console, aby sprawdzić, czy wszystkie twoje strony są zaindeksowane i nie mają błędów.
Sprawdź, czy nie ma błędów indeksowania w raporcie stan, raporcie użyteczności mobilnej, raporcie AMP i innych raportach ulepszeń, jeśli takie są wyświetlane dla Twojej witryny.
- Jeśli jesteś profesjonalistą SEO, cóż, będziesz miał dużo zabawy z Search Console.
W zależności od tego, czy bardziej skupiasz się na technicznym SEO, tworzeniu treści, strategii, czy jeszcze czymś innym, znajdziesz w tym narzędziu ważne spostrzeżenia.
Oczywiście jest to tylko krótka lista, ale możesz sprawdzić centrum pomocy Search Console, aby uzyskać bardziej szczegółowe wyjaśnienia, jak korzystać z narzędzia w zależności od Twojej roli, witryny i osobistych potrzeb.
Skoro wiesz już czego potrzebujesz, pora dowiedzieć się, jak aktywować Search Console w Twojej witrynie, abyś mógł uzyskać dostęp do danych wyszukiwania Google.
5 sposobów jak zweryfikować usługę w Google Search Console
Istnieje pięć sposobów na zweryfikowanie własności witryny w Search Console, co daje szeroki wachlarz opcji do wyboru. Który okaże się najlepszy dla Ciebie, na koniec zdecydujesz.
Weryfikacja to proces udowadniania Google, że jesteś właścicielem witryny. Jest to konieczne, aby upewnić się, że witryna jest Twoja i zapobiec innym osobom, podgląd prywatnych danych wyszukiwania.
Udowodnienie własności w sieci, jest po prostu wykazanie zdolności do aktualizacji i wykonywania zmian na swojej stronie internetowej. Jeśli jesteś właścicielem witryny, powinno to być bardzo proste działanie dla Ciebie.
Search Console obsługuje pięć metod weryfikacji:
- Rekord DNS,
- Przesłanie pliku HTML,
- Tag HTML,
- Kod śledzenia Google Analytics,
- skrypt kontenera Google Tag Manager,
Dla wszystkich opisanych tu metod, proces weryfikacji zaczyna się w tym samym miejscu.
Otwórz swoje konto w Search Console i kliknij Dodaj Usługę na liście usług.
Jeśli nigdy nie weryfikowałeś żadnej usługi, przy pierwszym logowaniu do Search Console, znajdziesz specjalny kreator z prośbą o weryfikację usługi.
Jeśli jest to Twoja pierwsza lub dziesiąta weryfikacja, po kliknięciu w przycisk Dodaj nową usługę, zostaniesz zapytany, jaki typ usługi chcesz utworzyć.
Masz dwie opcje:
- usługa jako Domena
- usługa jako Prefiks adresu URL.
Najlepiej utworzyć co najmniej jedną usługę domeny do reprezentowania całej witryny, ponieważ jest to najbardziej kompleksowy widok informacji o witrynie. Będzie ona zawierać wszystkie adresy URL we wszystkich subdomenach i przez HTTP i HTTPS. Ta weryfikacja wymaga, aby dodać rekord DNS u dostawcy nazwy domeny, ale to jest warte swojego czasu.
Weryfikacja usługi za pomocą Prefiks adresu URL jest zazwyczaj nieco prostsze, ponieważ masz kilka metod weryfikacji, takich jak użycie istniejącego konta Google Analytics lub Tag Manager.
Weryfikacja prefiksu adresu URL mają sens, jeśli chcesz wyświetlić segment witryny oddzielnie. Na przykład, jeśli pracujesz z konsultantem IT nad konkretną częścią swojej witryny, możesz chcieć zweryfikować tę część osobno, aby ograniczyć dostęp do swoich danych.
Przejdźmy więc przez omówienie każdej z dostępnych metod weryfikacji.
1. Weryfikacja własności domeny za pomocą rekordu DNS
Weryfikacja DNS wymaga, abyś dodał rekord DNS u swojego dostawcy nazwy domeny. Jest to jedyna metoda obsługiwana dla weryfikacji usługi jako domeny. Ale zauważ, że możesz również użyć weryfikacji rekordu DNS na usługach prefiksu adresu URL.
Dodaj swoją nazwę witryny do typu usługi Domeny i kliknij przycisk Dalej.
W oknie dialogowym instrukcji zobaczysz dwie opcje.
A. Jeśli rejestrator domeny jest wymieniony w instrukcji rozwijanej, zostaniesz przeprowadzony przez w łatwiejszym procesie automatycznej weryfikacji witryny.
Na przykład, jeśli Twoim dostawcą DNS jest 1and1.com, wybierz go z listy i kliknij przycisk Rozpocznij weryfikację. To doprowadzi cię do ich strony logowania, gdzie będziesz potrzebował poświadczeń używanych w GoDaddy. Po zalogowaniu się, kliknij Autoryzuj i zostaniesz przekierowany do Search Console.
Tu musisz uzbroić się w cierpliwość, weryfikacja nie działa natychmiast. Po prostu odczekaj kilka godzin lub dzień i spróbuj zweryfikować ponownie, wybierając ją z listy Dostawców DNS.
B. Jeśli Twój Dostawca Nazwy Domeny nie jest na liście, będziesz musiał skorzystać z instrukcjami w Centrum Pomocy, aby skopiować rekord tekstowy DNS do Twojego dostawcy domeny. Zacznij od skopiowania rekordu tekstowego z okna dialogowego po wprowadzeniu domeny. Następnie kliknij przycisk Szczegóły, aby otworzyć Centrum Pomocy.
Zobaczysz dokumentację pełnego procesu dla wielu dostawców domen. Znajdź swojego na liście i kliknij link, aby uzyskać więcej informacji. Teraz postępuj zgodnie z instrukcjami dla konkretnego dostawcy.
Jeśli zostaniesz poproszony o podanie Google Security Token, to jest to token tekstowy, który skopiowałeś z okna weryfikacji Search Console chwilę wcześniej. Po zmianie rekordu DNS, wróć do Search Console i kliknij przycisk Weryfikuj w okienku weryfikacji.
Jeśli weryfikacja nie zadziała natychmiast, poczekaj kilka godzin lub dzień i spróbuj ponownie, ponieważ zmiana może zająć trochę czasu, zanim zacznie działać.
Aby zweryfikować się w późniejszym terminie wystarczy, że wybierzesz niezweryfikowaną własność z rozwijanej listy Usług, a spróbuje ona zweryfikować się automatycznie. Aby pozostać zweryfikowanym, nie usuwaj Rekordu DNS nawet po pomyślnej weryfikacji. Jeśli wykonasz powyższe kroki i weryfikacja nie powiedzie się, odwiedź Centrum Pomocy wspomniane wcześniej, aby dowiedzieć się o potencjalnych błędach.
2. Weryfikacja własności domeny za pomocą Pliku HTML
Aby zweryfikować swoją witrynę za pomocą przesyłania pliku HTML, musisz mieć uprawnienia administracyjne do przesyłania plików na swoją witrynę, gdzie będzie on dostępny dla przeglądarki. Po kliknięciu Dodaj usługę, wpisz adres URL swojej witryny w opcji URL prefix i kliknij Dalej.
Rozwiń sekcję Plik HTML, gdzie znajdziesz przycisk Pobierz plik. Pobrany plik HTML weryfikacji należy przesłać do katalogu głównego witryny, którą chcesz zweryfikować.
Na przykład, jeśli chcesz zweryfikować www.example.com, to katalogiem głównym jest strona główna. Jeśli chcesz zweryfikować www.example.com/party, to katalog główny to /party/. W tym przypadku załadowałbyś plik do katalogu /party/, a wszystkie katalogi podrzędne zostałyby zweryfikowane.
Zauważ, że możesz użyć tego pliku w każdej witrynie, którą chcesz zweryfikować, jest on spersonalizowany dla twojego użytkownika i może być ponownie użyty.
Po zakończeniu tego kroku, kliknij przycisk Weryfikuj w Search Console.
Jeśli wykonałeś powyższe kroki poprawnie, weryfikacja powinna zadziałać natychmiast. Jeśli tak się nie stanie, kliknij Szczegóły, aby dowiedzieć się o potencjalnych błędach.
W skrócie:
Jak przesłać plik html do swojej witryny
W GSC kliknij „Dodaj usługę”, wpisz URL w części „Prefiks adresu URL”, z sekcji „plik HTML” pobierz plik, prześlij plik do katalogu głównego witryny, kliknij „Weryfikuj” w Search Console. Pełny opis powyżej.
3. Weryfikacja własności domeny za pomocą Tagu HTML
Aby zweryfikować swoją witrynę za pomocą tagu HTML, musisz mieć uprawnienia do edycji kodu źródłowego strony głównej witryny. Po kliknięciu Dodaj usługę, wpisz adres URL swojej witryny pod opcją Prefiks URL i kliknij Dalej.
Rozwiń sekcję Tag HTML, aby znaleźć meta tag HTML ze spersonalizowanym kluczem. Skopiuj ten tag i wklej go do swojego znacznika head strony głównej.
Upewnij się, aby nie zmieniać tekstu. Sprawdź, czy tag jest obecny na swojej stronie na żywo, odwiedzając swoją stronę główną i sprawdzając tekst źródłowy strony, aby potwierdzić, że tag jest obecny.
Po wykonaniu tego kroku, kliknij przycisk Weryfikuj w Search Console.
Jeśli wykonałeś powyższe kroki poprawnie, weryfikacja powinna zadziałać natychmiast. Jeśli tak się nie stanie, kliknij Szczegóły, aby dowiedzieć się o potencjalnych błędach.
4. Weryfikacja własności domeny za pomocą Google Analytics
Aby zweryfikować witrynę za pomocą kodu śledzenia Google Analytics, będziesz potrzebował konta w Google Analytics, które korzysta z tego samego konta Google. Musisz mieć co najmniej uprawnienia do edycji na koncie Google Analytics.
Jeśli nie jesteś pewien, jakie masz uprawnienia, sprawdź w Centrum Pomocy Google Analytics. Przed weryfikacją upewnij się, że Twoja strona główna ma kod śledzenia Google Analytics w sekcji head strony. Mimo, że Twój kod śledzenia Analytics może być dodany również w sekcji body, to jednak dla weryfikacji w Search Console musi być w sekcji head.
Otwórz swoją stronę główną w przeglądarce, spójrz na kod źródłowy strony i potwierdź, że tag jest obecny w znaczniku head strony. Po kliknięciu Dodaj Usługę, wpisz swój adres URL witryny w opcji prefiks URL i kliknij przycisk Dalej.
Pamiętaj, że musisz być zalogowany do Search Console z tym samym kontem Google, którego używasz do Google Analytics. Kliknij Weryfikuj.
Jeśli wykonasz powyższe kroki poprawnie, weryfikacja powinna zadziałać natychmiast. Jeśli tak się nie stanie, kliknij Szczegóły, aby dowiedzieć się o potencjalnych błędach.
Kod śledzenia Google Analytics zostanie użyty tylko do weryfikacji własności witryny. W wyniku tego procesu nie zostaną uzyskane żadne dane Google Analytics. Jeśli chcesz skonfigurować dane Search Console i Analytics, to jest to całkowicie oddzielny proces. Sprawdź poniższy link, aby dowiedzieć się więcej.
5. Weryfikacja własności domeny za pomocą Menedżera tagów Google
Aby zweryfikować swoją witrynę za pomocą snippetów kontenera menedżera tagów Google, będziesz potrzebował uprawnień do publikowania do swojego kontenera w menedżerze tagów Google. Będziesz także musiał być zalogowany do Search Console za pomocą tego samego konta Google, którego używasz do Google tag manager. Jeśli nie jesteś pewien, jakie masz uprawnienia, sprawdź poniższy link w Centrum pomocy menedżera tagów Google. Przed weryfikacją, upewnij się, że Twoja strona główna ma część
Otwórz swoją stronę główną w przeglądarce, spójrz na kod źródłowy strony i potwierdź, że znacznik jest obecny, i to zaraz po znaczniku body, bez niczego pomiędzy nimi. Po kliknięciu Dodaj Usługę, wpisz adres URL swojej witryny w opcji Prefiks URL i kliknij Dalej.
Rozwiń sekcję Menedżer tagów Google, gdzie znajdziesz przycisk do weryfikacji. Jeśli masz odpowiednie uprawnienia, weryfikacja powinna zadziałać natychmiast po jego kliknięciu. Kliknij Weryfikuj.
Jeśli tak się nie stanie, kliknij Szczegóły, aby dowiedzieć się o potencjalnych błędach. Identyfikator kontenera menedżera tagów Google będzie używany tylko do weryfikacji własności witryny. W wyniku tego procesu nie zostaną uzyskane żadne dane menedżera tagów Google.
Jeśli masz ochotę, spróbuj zweryfikować swoją witrynę za pomocą więcej niż jednej metody weryfikacji, na wypadek gdyby jedna z istniejących metod weryfikacji któregoś razu zawiodła.
Metody weryfikacji są sprawdzane okresowo przez Google i jeśli wszystkie metody weryfikacji dla danej witryny zawiodą, Twój dostęp do tej usługi wygaśnie.
Ale jeśli stracisz dostęp do swojego konta, nie martw się. Zawsze możesz ponownie zweryfikować się lub zweryfikować nowego właściciela za pomocą jednej z metod opisanych wyżej. Każda Usługa Search Console wymaga co najmniej jednego zweryfikowanego właściciela. Zalecam jednak, aby firmy miały więcej niż jednego właściciela, ponieważ pracownicy mogą zmieniać role lub opuszczać organizację.
Tak więc, dobrą praktyką jest posiadanie kilku zweryfikowanych właścicieli w Search Console. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, właściciele kont zawsze będą mogli zobaczyć listę wszystkich właścicieli i użytkowników zweryfikowanych do tej witryny, a także metody weryfikacji dla każdego właściciela.
Upewnij się, że sprawdzasz swoją listę właścicieli raz na jakiś czas, tak aby pamiętać o usunięciu poprzednich pracowników lub agencji, z którymi już nie współpracujesz. I to by było na tyle.
Mam nadzieję, że teraz masz już wiedzę, jak zweryfikować witryny w Search Console. Teraz wybierz swoją metodę i zabieraj się do pracy.
W następnej części omówię raporty Skuteczności w Search Console, które możesz wykorzystać do monitorowania takich danych jak: Wyświetlenia, Kliknięcia, CTR i Pozycje swojej witryny w wyszukiwarce Google.
Jeśli lubisz szybkie kursy wideo to seria Google Search Console Training Course może być stworzona dla Ciebie: